کتاب قتل های ناموسی ،اثری است که به طور اینترنتی منتشر شده است .معمولا تحقیقات و کتبی در ا که به گونه ای با مسائل سکسی – اجتماعی پیوند خورده اند در ایران به دلایل امنیتی ممنوع الچاپ می گردند. واین امر مستقیما با حاکمیت سیاسی پیوند خورده است زیرا حاکمیت سیاسی بررسی این گونه پدیده ها را تهدید و خدشه وارد کردن به امنیت ملی و در دسترس قرارگرفتن اطلاعات مسائل داخلی کشور نزد بیگانگان تلقی میکنند . این امر یکی از عواملی است که دانسته های سکسی ما را در مورد جامعه ای که در ان زندگی میکنیم ، میکاهد .در پست قبلی به ان بخش از کتاب که به مصادیق قتل های ناموسی در ایران میپردازد اشاره شد.اینک بخشی دیگررا بررسی میکنیم.
نویسنده اثر(پروین بختیار نژاد) با تشخیص قتل های ناموسی به عنوان یک مسئله حساس اجتماعی، یک سال را صرف نگارش کتاب خویش میکند و گویا این اثر تاثیر گذار را در سال1388 به پایان میرساند. وی بعد از اینکه امار های تکان دهنده ای(رک پست قبلی) از وضعیت زنان ودختران جوانی که تو سط اقوام و خانواده خویش به نحوی به قتل رسیده اند، ارائه میدهد ، به مفاهیم غیرت و ناموس پرستی به عنوان توجیه گر قتل های ناموسی اشاره میکند. ابتدا ذیل عنوان « ناموس وغیرت توجیه کننده قتل های ناموسی» تعریفی از غیرت را به دست میدهد«واژه ناموس در فرهنگ لغات ايرانيان در همه جا مترادف و به معناي غيرت، شرف و مردانگي تعريف شده است. از آنجايي كه غيرت، شرف و مردانگي مردان هميشه ارتباط مستقيم با زنان داشته، واژه غيرت نيز در ادبيات ما ناموس پرستي تعريف شده است و منظور از ناموس، زنان خانواده اي هستند كه وابسته به مرد است. در نتيجه مردان هميشه بايد مراقب نواميس خود، بر اساس برداشت و استنباط خود از واژه غيرت و شرافت باشند..»(ص 13) سپس ادامه میدهد« اما تفسير غيرت و شرف مردان، داستاني پر از فراز و فرود دارد. تا آنجا كه به بهانه غيور بودن، كليه حقوق فردي و انساني زنان توسط مردان ربوده مي شود البته زنان نيز در دنياي سنتي، چنين تعريفي از خود دارند .در نتيجه آنگونه زندگي مي كنند كه مرد و هنجارهاي دنياي قديم براي او تعريف كرده اند. او در واقع خود و فرزندانش را جزء مايملك مرد مي داند و بايد طوري زندگي كند كه او مي خواهد و او مي پسندد»(ص13)
«اين نمونه ها(قتل های ناموسی) به خوبي نشان مي دهد كه تعريف غيرت و شرافت مردان تا چه حد به بيراهه رفته است . چنانكه درخواست طلاق، پدري را بي ناموس مي كند، علاقه مندي يك پسر و دختر حتي با رعايت آداب و رسوم، غيرت برادري را جريحه دار مي كند. سوءظن به كودك 7 ساله، پدر را در كشتن كودك خود حتي به ترديد هم نمي اندازد. امتناع از ازدواج اجباري، مردان خانواده را بي ناموس مي كند و منجربه قتل دختر مي شود»(ص14)
جالب اینکه زنان از این غیرت مردانگی احساس غرور میکنند و من این را به حساب ناخوداگاهی زنان در جواع سنتی-دینی ،ودرحال توسعه میگذارم که هنوز فردیت رانچشیده اند ویا درک صحیحی از ان ندارند .هنوز مفهوم استقلال فردی را برای خودشان حل نکرده اند.البته این امر خود بحث دیگری را میطلبد. که به قول معروف در این مقال نمیگنجد.
من در یکی از نوشته های خود(زن به مثابه sex object) با مصادیق و به طور کوتاه شرح داده ام که زنان چگونه به عنوان شی نگریسته میشوند.و این ناشی از احساس مالکیت مردان به بدن زنان است.این احساس مالکیت نیز منشعب از القائات دینی- سنتی فرهنگ جوامع است که غرور و غیرت مردانگی را تهییج میکند و مرد سالاری را در جامعه تثبیت مینماید.بگذریم از تفاسیر و توجیهاتی که بعضی روشنفکران دینی از متون مذهبی ارائه میدهد.
پروین بختیاری نژاد به توزیع قتل های زنجیره ای در کشور ایران نیز اشاره کرده و و خوزستان را دارای رتبه اول در این زمینه میداند.اگر چه این قتل ها در استان های اذربایجان غربی –شرقی، فارس،اردبیل کردستان ،ایلام،سیستان وبلوچستان،لرستان ، همدان وخراسان هممرتبا گزارش شده اند.یکی از مسولین انتظامی بیان داشته که 40 درصد قتل ها در خوزستان ناموسی است. ترس از این قتل ها خود عامل مساله اجتماعی دیگری یعنی فرار دختران از خانه میشود.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر